En tier til turen: Metroen lokker med billig søndagstransport


Tv2kosmopol.dk 6 april 2025

Lignende artikler; 1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12   

Den sjove

Metrosøndag for en 10’er – og du skal selv tage kaffen med Søndag. Dagen hvor Gud hvilede, og resten af os enten vasker lagner, græder lidt over ugen der gik, eller forsøger at finde meningen med livet på en bænk i Fælledparken. Men nu... nu kan du i det mindste tage metroen dertil for en 10’er. Ja, du hørte rigtigt. Metroselskabet har i et øjeblik af kollektiv begejstring – eller markedsføringsstrategi – meldt ud, at hver søndag i april kan man køre i metroen i en time for en flad tier. Det kræver hverken rabatkort, medlemskab, udvidet samtykke eller medbragt passagerpapegøje. Bare en 10’er. Men. Og her kommer vi til det. Søndagsbilletten gælder *kun* til metroen. Ikke S-tog. Ikke busser. Ikke noget med at tro, man kan hoppe fra Islands Brygge til Ballerup og tilbage igen med samme billet og en croissant i hånden. Her gælder der én ting: Metroen. Kampagnen starter søndag den 6. april – bemærk: kun seks dage efter, at den gratis søndagsparkering i hovedstaden takkede af og overlod bilfolket til betalingsautomaten. Man kunne næsten tro, at der var en tanke bag. Så nu står valget: Enten holder du i tomgang i din Toyota i Dronningens Tværgade og græder salte tårer over P-bøden – eller også stiger du ned i undergrunden, betaler en tier og tager en rutsjetur gennem byen med udsigt til reklamer og mennesker, der prøver ikke at få øjenkontakt. Det hele emmer af praktisk poesi og billig begejstring. Hvem ved – måske er det her, storbyens sjæl gemmer sig: bag glasdøre, i lyset af neonstriber og lyden af den næste station. Velkommen om bord. Husk en 10’er.

Den filosofiske

En søndagsrejse til ti kroner: Etisk bevægelse i undergrunden I en tid hvor byens rytme synes stadigt mere fragmenteret, og hvor individet pendler mellem valgfrihed og nødvendighed, melder Metroselskabet sig på banen med et tiltag, der i sin enkelhed fremstår næsten eksistentielt: En søndagsbillet til ti kroner. Pressemeddelelsen, der blev udsendt med uskyldig nøgternhed, gemmer på en bevægelse i det små. For hver søndag i april gives der nu adgang til én times rejse i Københavns metro for en pris, som ligger under både en kaffe latte og en halvlunken rugbrødssandwich. Men vigtigere end det økonomiske er gestussen – et bud på at gentænke byens fællesskaber, blot for et øjeblik. Der er dog en grænse. Søndagsbilletten gælder *kun* i metroen. Ikke i S-tog. Ikke i busser. Ikke i de øvrige led i det kollektive netværk, som i en moderne by udgør båndene mellem mennesker, funktioner og steder. Dette *udelukkende* gælder metroens linjer – den cirkulerende understrøm under byen – som en slags modernitetens åndedræt, pulserende gennem mørket. At kampagnen indtræffer netop seks dage efter afskaffelsen af gratis søndagsparkering i København, kan næppe ses som tilfældighed alene. Den rytmiske forskydning mellem det private transportsystems fratagelse og det kollektive systems udstrakte hånd peger på en underliggende diskussion: Hvem ejer søndagen? Hvem bevæger sig, og hvordan? I det lille valg – at stige ned i undergrunden for en tier – ligger et større spørgsmål gemt: Er det muligt at skabe et rum for eftertanke i transit? Kan vi i den kolde stålkabine under jorden møde en samhørighed, vi ikke længere finder på overfladen? Den søndagsrejsende inviteres således ikke blot til at flytte sin krop fra A til B, men til at deltage i en tavs samtale om byens væsen, dens etik og det menneske, som vælger at dele plads i stedet for parkeringsplads. Måske er dette blot et transporttilbud. Men måske – måske – er det et forsøg på at minde os om, at det fælles endnu findes, bare for en tier ad gangen.

Den skrappe

Søndag på skinner: Metro til en tier – og et spark til bilen København får et nyt ritual. Et liturgisk loop under byen, betalt med en mønt, du ellers ville have brugt på tyggegummi eller samvittighedsdæmpende kaffe. Metroselskabet har talt: Hver søndag i april kan du køre i metroen for 10 kroner. En søndagsbillet, én time, kun i metroen – intet andet. Ikke bus, ikke S-tog, ikke nogen illusion om total mobil frihed. Kun stål, skinner og underjordisk logik. Kampagnen starter 6. april, præcis seks dage efter, at gratis søndagsparkering blev aflivet med et diskret host fra kommunalt hold. Den slags tilfældigheder er selvfølgelig aldrig tilfældige. Hvor man før kunne stille sin bil gratis og kaste sig ud i byens stillestående trafikorgie, må man nu enten betale for stilstand eller tage bevægelsen med under jorden. En tier. Hvad er en tier? En erkendelse. En gestus. Et forsøg på at gøre søndagen mere kollektiv – eller bare mindre bilistisk. En billet til bevægelse i en by, hvor alt andet synes designet til at få dig til at stå stille og stirre. Det er ikke en revolution. Det er ikke engang en plan. Det er en handling. Og handlinger har altid konsekvenser. Måske vil det få nogle til at rykke ud af bilen, ud af trægheden, ind i mørket og lyset igen, station efter station, et liv i segmenter. Og metroen? Den kører som altid. Tavs, glat, konsekvent. Den spørger ikke, hvor du skal hen. Den dømmer ikke dine sko. Den er et rum, hvor byen glemmer at være på overfladen. Så tag plads. Hold fast. Søndagen har fået en ny pris. Ti kroner og en anelse eftertanke.