Endnu en omgang vejarbejde på Vigerslev Allé: Hvorfor ikke samtidig? Vigerslev Allé i Valby, som dagligt er fyldt med pendlere på vej mod København, har endnu engang fået skovlene i asfalten. Efter sidste års trefoldige måneder med trafikkaos på grund af fjernvarmearbejde, har man nu gravet op igen. Denne gang er det for at forny elnettet og lægge nye højspændingsledninger fra Valby Maskinfabriksvej til Sjælør Boulevard, en opgave der strækker sig fra februar til april 2025. Teknik- og Miljøforvaltningen har annonceret to trafikale "tilpasninger", hvilket i praksis betyder, at en af vejbanerne ind mod Vesterbro er blevet indsnævret til ét spor. Men dette rejser et spørgsmål hos mange trætte bilister: Hvorfor kunne disse arbejder ikke koordineres og udføres på én gang? Forvaltningen forklarer, at de to projekter – fjernvarme og elnet – er så forskellige i deres natur, at de kræver hver deres fremgangsmåde. Nexel, firmaet bag elnettet, bruger en teknik kaldet styret underboring til at arbejde under cykelstier og fortov, mens Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (HOFOR) tidligere gravede direkte i selve kørebanen. "Det ville have skabt betydelige trafikale udfordringer, hvis vi havde udført begge dele på samme tid," påpeger forvaltningen. "Det ville kræve afspærringer af både fortov, cykelsti og dele af vejbanen, hvilket kunne have lammet trafikken fuldstændigt." Mens det giver teknisk mening, er frustrationen palpabel blandt dem, der dagligt må navigere i de nye trafikale labyrinter. For mange virker det som en endeløs serie af forhindringer på deres vej gennem byen. Projektet forventes færdiggjort i slutningen af 2025, hvilket betyder, at Vigerslev Allé's pendlerne må væbne sig med tålmodighed og måske finde alternative ruter det næste stykke tid. I mellemtiden vil spørgsmålet om bedre koordinering af vejarbejde sandsynligvis fortsætte med at simre i de københavnske gader.
Nyt Vejarbejde på Vigerslev Allé Vækker Spørgsmål om Koordinering Vigerslev Allé, en hovedåre ind mod København fra Valby, er endnu en gang ramt af omfattende vejarbejde, der tester pendlernes tålmodighed. Sidste år var vejen præget af lange køer i næsten tre måneder på grund af fjernvarmearbejde, og nu graver man igen. Denne gang er formålet at forny elnettet, hvilket kræver, at der lægges nye højspændingsledninger under både fortov og cykelsti fra Valby Maskinfabriksvej til Sjælør Boulevard. Teknik- og Miljøforvaltningen forklarer, at det nødvendige gravearbejde vil indebære to betydelige trafikale "tilpasninger", hvilket har resulteret i, at en vejbane nu er indsnævret til ét spor mod Vesterbro. Arbejdet, der begyndte den 12. februar 2025, er planlagt til at fortsætte indtil april 2025. Det genopstående vejarbejde har givet anledning til spørgsmål om, hvorfor de nødvendige arbejder for fjernvarme og elnetfornyelse ikke kunne være udført samtidigt, således at trafikdisruptionen kunne minimeres. Svaret fra forvaltningen peger på de tekniske og operationelle forskelle mellem de to projekter. Virksomheden Nexel, som står for fornyelsen af elnettet, anvender en teknik kaldet styret underboring under cykelstier og fortov, mens Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (HOFOR), der tidligere udførte fjernvarmearbejdet, nødvendiggjorde opgravning af selve kørebanerne. Forvaltningen fremhæver, at en samtidig udførelse af begge typer arbejder ville have krævet omfattende afspærringer af både fortov, cykelsti og dele af vejbanen, hvilket kunne have haft alvorlige konsekvenser for trafikken. Projektet forventes afsluttet ved udgangen af 2025, og indtil da opfordres bilister og andre vejbrugere til at udvise tålmodighed og overveje alternative ruter. Dette fortsatte arbejde på Vigerslev Allé er en påmindelse om de udfordringer, som byudvikling og infrastrukturel vedligeholdelse kan medføre i en storby, hvor hvert eneste indgreb i trafikflowet påvirker tusindvis af daglige brugere.
Nyt Vejarbejde på Vigerslev Allé Tester Tålmodigheden: Kan Det Koordineres Bedre? Endnu engang er Vigerslev Allé i Valby omdrejningspunkt for kødannelser og trafikale udfordringer. Denne travle vej, der dagligt bruges af utallige pendlere på vej ind og ud af København, står over for nye trafikale tilpasninger. En vejbane er indsnævret til ét spor mod Vesterbro på grund af fornyelse af elnettet, hvilket uundgåeligt vil påvirke den daglige trafik frem til april 2025. Sidste år var vejen i flere måneder spærret på grund af fjernvarmearbejde, og spørgsmålet, der nu trænger sig på hos mange trafikanter, er: "Hvorfor kunne disse projekter ikke koordineres og udføres samtidigt?" Teknik- og Miljøforvaltningen har forklaret, at forskellene i de tekniske krav til fjernvarme- og elarbejde gør samtidig udførelse umulig. Nexel, firmaet der står for fornyelsen af elnettet, anvender en metode kaldet styret underboring under cykelstier og fortov, mens Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (HOFOR) tidligere gravede op i selve kørebanerne. Forvaltningen pointerer, at en kombination af de to metoder ville medføre en betydelig større forstyrrelse af trafikken. "Det ville kræve omfattende afspærringer af både fortov, cykelsti og dele af vejbanen samtidigt," forklarer de, og sådan en situation kunne potentielt lamme trafikken fuldstændigt på denne hovedarterie ind mod hovedstaden. Det hele projekt med fornyelse af elnettet forventes afsluttet ved udgangen af 2025. Indtil da, vil pendlerne måtte finde sig i periodiske forstyrrelser og muligvis søge alternative ruter. Denne situation rejser bredere spørgsmål om, hvordan byens infrastrukturprojekter planlægges og kommunikeres til offentligheden. Kan vi gøre det bedre? Er der plads til forbedringer i koordineringen af sådanne nødvendige, men forstyrrende arbejder? Sådanne gentagne forstyrrelser på en af byens hovedårer illustrerer tydeligt den delikate balance mellem nødvendig infrastrukturforbedring og opretholdelse af en flydende trafikstrøm. Det er en balance, der vil fortsætte med at udfordre byplanlæggere, virksomheder og daglige brugere af Vigerslev Allé.