Havnebusserne slår rekord: Over én million passagerer sejlede med i 2024

Tv2kosmopol.dk 16 april 2025

Lignende artikler; 1   

Den sjove

Havnebusserne sejler for fuld damp – en million passagerer og en smule kø i Nyhavn Det hele starter som en lille krusning i overfladen. En gul båd, der glider sagte forbi kajen, som om den har hele dagen til sin rådighed. Den dytter ikke. Den haster ikke. Den sejler. Og pludselig er den blevet Københavns nye folkeeje. De københavnske havnebusser, de elektriske skvulpesnuder med plads til 80 heldige passagerer ad gangen, har nu nået en milepæl, man næsten ikke tør sige højt af frygt for at udløse endnu mere kø ved Nyhavn: **over én million gæster i 2024**. Jep. Én million. Det er flere mennesker, end der bor i hele byen, og så endda med visse gengangere i regnskabet. Stine Sander fra Movia, der ejer de gule vandtaxaer, er begejstret. “Vi er meget glade,” siger hun – og man forestiller sig hende stå og skåle med en varm termokop ved et af stoppestederne. Det her var ikke forventet. Det her var stort. Det her er næsten så stort, at det nærmer sig kapacitetsgrænsen på 1,17 millioner rejsende årligt. Og så kan man ikke engang reservere plads. En flydende folkelighed Havnebusserne sejler som rigtige busser. De er gule, de har numre – 991, 992 og 993, hvis man skulle være i tvivl – og man tjekker ind med sit rejsekort, som om det hele foregik på jorden. Men det gør det jo ikke. Det foregår i det vuggende rum mellem Teglholmen og Orientkaj, mellem larmende havnekraner og instagramvenlige brostensgader. Folk står i kø i Nyhavn, og det er ikke for at få fish’n’chips. Det er for at komme med havnebussen. Over 1.000 mennesker om året må vente på næste afgang, fordi båden simpelthen er fuld. Og det er måske også derfor, man ser flere og flere med solhat, kaffe og tålmodighed stå og nikke til hinanden i den bløde brise – som om det hele er en del af oplevelsen. For det er det jo. Billigere end kanalrundfart – og lidt mere ægte En billet koster 24 kroner. Det er ikke meget, når man tænker på, at man får adgang til noget, der både er transportmiddel, sightseeing og meditativ oplevelse på én gang. Kanalrundfarten koster det tredobbelte og serverer ikke engang den dér fornemmelse af “jeg er en del af byen, ikke bare gæst i den.” Klaus Bondam, direktør i noget, der lyder som det perfekte krydsfelt mellem pædagogik og PR – mobilitet i Wonderful Copenhagen – siger det sådan her: “Havnen og vandet binder København sammen.” Og ja, det er måske netop det, havnebusserne gør: de samler en by, der ellers helst vil sidde på hver sin side af en bro og diskutere. En blå park med busser i For få årtier siden lugtede havnen af tung olie og bilbatterier. Nu dufter den af kaffe, solcreme og byudvikling. Man kan bade i den. Gå langs den. Cykle hen over den. Og altså: sejle gennem den, som om man ikke har andet at lave end at opdage nye sider af København. Margretheholm, Refshaleøen, Nordhavn, Sydhavn – steder, der tidligere kun blev nævnt i postnumre og boligprojekter, er nu blevet stop på en rute, der samler både københavnere og nysgerrige fra hele verden. Og ifølge Bondam gør havnebusserne noget vigtigt: de spreder turisterne ud. De tager presset af Nyhavn og sender folk på eventyr, de ikke vidste, de trængte til. Fremtiden? Den sejler allerede Havnebusserne har sejlet siden år 2000, hvor færre end 200.000 mennesker gad være med. Nu er det en million. En decideret folkelig succes i slow motion. Og det stopper ikke her, siger Stine Sander. Der er mere i vente. Flere passagerer. Flere oplevelser. Flere, der står på med rejsekort og drømmen om fem minutters feriestemning midt i hverdagen. Så næste gang du står i kø i Nyhavn, så vid, at du er del af noget større. Du er ikke bare en passager – du er med i Københavns mest rolige revolution. Den, der sejler.

Den filosofiske

En sejltur mellem mennesker: Havnebusserne og fortællingen om det urbane fællesskab Midt i den travle og teknologiserede storby, hvor individet ofte synes reduceret til bruger, pendler og skærmkigger, glider noget andet stille gennem byen. Ikke som en protest, ikke som et ritual, men som en påmindelse. En gul båd. En havnebus. Den sejler – og med den følger tusindvis af mennesker, der alle i et øjeblik stiller sig i kø, ikke bare for at blive transporteret, men for at være en del af noget fælles. Over én million mennesker steg i 2024 ombord på Københavns eldrevne havnebusser. Det er ikke blot en statistik, det er en sociologisk puls. Her, midt i vandet, mellem Teglholmen og Orientkaj, Nyhavn og Operaen, leves et stykke urban samtid. Og det er et stykke samtid, hvor vandet ikke bare adskiller, men forbinder. En by på vandet – et folk i bevægelse Siden år 2000 har havnebusserne været en underspillet aktør i Københavns transportsystem. Dengang var der færre end 200.000 årlige passagerer. Nu er tallet femdoblet. Ikke fordi infrastrukturen er blevet revolutioneret, men fordi byen er det. Den er åbnet. Den er begyndt at tænke med vandet – ikke imod det. Og hvad er det så, havnebusserne kan? De gør det muligt at rejse gennem byen i langsomt tempo. I en tid hvor alting accelererer, hvor selv samtalen lider under afbrydelser og push-notifikationer, er havnebussen et sted, hvor man – som i en mellemform af transport og tilstedeværelse – flyttes uden hast. Det er ikke bare rejsetid. Det er tænkning i bevægelse. Det er nærvær. Kø foran Nyhavn – eller tegn på eksistentiel længsel? Det kan synes banalt, at folk står i kø ved Nyhavn. Men måske er det netop dér, det bliver meningsfuldt. For hvor ofte ser man i dag en kø uden vrede? En ventetid uden frustration? Over 1.000 rejsende oplever årligt at vente på næste havnebus, og alligevel fortsætter de med at komme. Det handler ikke kun om pris (24 kr. mod kanalrundfartens 60). Det handler om tilhørsforhold. Om at blive ført, uden at blive ført bag lyset. Der, i den bløde vuggende bevægelse på havnen, træder individet ind i et midlertidigt fællesskab. Ikke et fællesskab baseret på ideologi eller præference, men på nærhed. På valget om at se byen indefra og udefra samtidig. Vand som byens etiske rum “Vi må ikke underkende værdien af, at vi har fået en blå park midt i byen,” siger en direktør. Og ret har han. For vandet er ikke blot natur. Det er en anden form for offentlighed – flydende, åben, ukontrollerbar. Havnebusserne er i denne sammenhæng ikke transport, men tegn. De peger på muligheden for at tænke byen som andet og mere end funktion. De peger på, at også det, der forbinder os fysisk, kan få en etisk betydning. Når passagertallet stiger, skyldes det ikke blot urbanisering. Det skyldes en kollektiv søgen efter noget, der kan holde sammen på os. Noget, der – i modsætning til så meget andet – ikke kræver, at man præsterer, men blot at man er. At man stiger ombord, tjekker ind, sætter sig – og ser byen flyde forbi. Havnebusserne som eksistentiel metafor Måske skal man ikke overdrive. Måske er det *bare* en havnebus. Men det er også en påmindelse. Om at vi, midt i maskineriet, stadig har brug for langsomhed. For udsyn. For stilhed mellem destinationer. Måske er det ikke tilfældigt, at det netop er vandet, vi har genopdaget som rum. For vandet bærer. Det kræver ikke, at vi løber. Det kræver blot, at vi flyder. Og midt i dette flydende København, sejler en million mennesker hvert år – uden egentlig at vide, at de sammen skriver på en fælles fortælling. En fortælling om, hvordan man – i et samfund, der altid vil frem – stadig kan finde mening i at vente. Og i at sejle.

Den skrappe

Millioner flyder med – havnebusserne er blevet folkeeje i gult En million. Det er mange mennesker. Det er flere, end der har set din yndlingsserie, og flere, end der kan klemme sig ind på Rådhuspladsen med flag og fadøl. Men i 2024 satte Københavns havnebusser netop det tal på tælleren. En million passagerer, der i stedet for at tage metroen, cyklen, bilen eller livet, valgte at sejle gennem byen. Der er noget nærmest poetisk over det. Gule både, som lister sig lydløst gennem havnen, som stilfærdige protester mod stress og trafik. Som undervandsbusser på ferie fra hverdagen. Man kunne kalde det offentlig transport med udsigt og puls under vandoverfladen – men det lyder for salgsagtigt. Det her er vigtigere end som så. Vandvejen til hverdagen Det hele startede i år 2000, med færre end 200.000 passagerer og nok en håndfuld skeptikere, der mumlede noget om “gimmick” og “spild af skattekroner”. Men nu, 25 år senere, er de gule fartøjer ikke længere kuriositeter. De er infrastruktur. Flydende forbindelser. Og de har netop rundet én million årlige passagerer for første gang. Movia, som ejer og driver skuderne, klapper i hænderne – og man fornemmer næsten, at selv bådene selv ville smile, hvis de kunne. “Vi er meget glade,” siger direktør for kunder og kommunikation, Stine Sander. Og hvordan skulle man kunne være andet? Særligt i sommermånederne – når københavnere tør glemme deres indrelogik og lade sig drive med – bliver havnebusserne fyldt til bristepunktet. Ved Nyhavn er der rift om pladserne. Over 1.000 mennesker må årligt se den gule båd sejle væk, uden dem. De står der. I solen. I vinden. I forventningen. Som en flok eksistentielle charterturister uden bagage. Halv pris, hele oplevelsen En billet koster 24 kroner. Kanalrundfarten, som lokker med sprogkundskaber og mikrofonforvrængning, koster i snit 60. Og her ligger en del af hemmeligheden: havnebussen er autentisk. Ikke plastret til med turistfoldere, men befriet. Den er der, hvor byen er, og den sejler dér, hvor byen kan ses bedst: fra vandet. Og så er den elektrisk. Det må man ikke glemme i klimakorrekthedens hellige navn. Den sejler lydløst – næsten meditativt – som om den undskylder for at være et fartøj. Den blå park og det gule hjerte Havnebusserne er ikke bare transportmidler. De er byens puls. De forbinder Sydhavn og Nordhavn, Margretheholm og Refshaleøen. De blander lokaltrafik med livserfaring. De sejler ikke bare fra A til B – de sejler fra “jeg skal” til “jeg kan”. Klaus Bondam, der har en titel så lang og flydende, at den næsten kunne sejle med selv, siger det klarest: Havnen er det, der binder byen sammen. Den er blevet en blå park. Et rekreativt fristed. Et rum for byens sjæl. For her bader vi, cykler vi, og ja – sejler. Det var utænkeligt for få årtier siden. Dengang hvor man helst ikke skulle stikke hånden i havnevandet uden at tage afsked med den først. En kø til noget større Man kan grine lidt ad, at der er kø ved Nyhavn. Men det er måske dér, det hele kulminerer: mennesker i kø til en fælles oplevelse. Ikke for en koncert, en burger eller et billetteret blik på fortiden. Men for en sejltur i nutiden. Måske står vi i virkeligheden ikke i kø til havnebussen, men til et øjebliks stilstand. Et sted, hvor byen glider forbi, og man ikke skal gøre andet end at være ombord. Måske er det ikke bare en million passagerer. Måske er det en million små overgange – fra kontrol til overgivelse. Fra funktion til følelse. Og måske, bare måske, er det det bedste, offentlig transport nogensinde har formået.