E-mailkontakt via E-mail
Discord via Discord
læs også;
aarhus
Danmark
Festelige København
Arkiv. fra 7 okt 2023

Nyheder i storkøbenhavn.

Med humor, komedie og skarphed; fortælles aktuelle nyheder.

Denne side er lavet for at skrive aktuelle nyhedes tekster , med satire, humor og komik. For at lave grin med meget af det der bliver skrevet. Da tit er alt for, selv højtidlig og for meget tro på propaganda. Et andet formål med denne web side er også at få flere perspektiver ind i en sammenligning, af aktuelle emner, der er oppe i tiden. Den såkaldte Zeitgeist er et god betegnelse for noget af dette. Der også et formål at gører aktuelle emner let forståelige, og mere faktuelt orienteret. Det er også på sine plads at sige at web side er ment som en humoristisk indslag i den aktuelle debat. Og med en forankring i storkøbenhavn.

Københavns tomme bycykelstativer får nyt liv

berlingske.dk 9 norvember 2023

Den sjove

I Københavns hjerte, hvor hver en ledig flise tæller, står de nu forladte bycykelstativer som et rustent monument over en fortid, der dristede sig til at drømme om bæredygtig transport. Efter det ambitiøse projekt med eldrevne bycykler trillede i grøften og efterlod skatteborgerne med en regning på næsten 100 millioner kroner, spirer nu nye planer for de efterladte stativers fremtid. Denne arv fra det strandede cykelprojekt har længe optaget kostbar plads i metropolens pulserende bybillede, men en vision tager form i kommunens korridorer. Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har udsendt en mail, der tegner konturerne af en plan, der skal omdanne de tomme stativer til noget nyt inden årets udgang. Med en økonomisk hangover fra det kollapsede initiativ, vender man nu blikket mod disse små arealer, som snart kunne være hjem for alt fra cykelstativer over bænke til affaldsbeholdere. En ny funktion, der giver plads til liv, er på tegnebrættet. Indre Bys lokaludvalg, som har været konsulteret for inspiration, maler billeder af parkering for de stadigt mere populære ladcykler – et køretøj, hvis antal har blæst op som balloner i vinden med en stigning på 66 procent siden 2018. Med ladcykler, der nu overgår antallet af små børn i kommunen, synes behovet for parkering mere presserende end nogensinde. Andre stemmer i korridorerne taler for parkering til cykeltaxier, for nye pakkepostcentraler eller for grønne affaldssorteringspunkter, der kunne puste liv i de gamle stativer og måske endda bruge den eksisterende elinstallation til noget fornuftigt - som opladning af netop ladcykler. I skyggen af det store tab, konkursernes melankoli og de forladte cykelstativer vokser håbet om, at disse metalklumper kan blive til noget nyt og nyttigt. Med en åbenhed for borgernes input indtil midten af november, er scenen sat for et byrum, der ikke bare genopfinder sig selv, men også sit forhold til det grønne skifte og de små hjul, der drejer sig rundt i det. For Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), var det en nødvendig beslutning at parkere bycykelprojektet. Men selv i de hylende cykelrelikviers stilhed ligger der en mulighed for at træde ind i fremtiden med et mere jordnært og måske mere bæredygtigt bybillede. En fremtid, hvor byens puls slår i takt med behovet for både bevægelse og besindighed.

Den filosofiske

I København, byen der aldrig står stille, er tiden gået, og de klodsede stativer, der engang husede bycyklerne, står nu som monumenter over et håbefuldt, men ulykkeligt projekt. Det er snart et år siden, selskabet bag de eldrevne bycykler, som blev støttet med næsten 100 millioner kroner af skatteborgerne, bukkede under og efterlod byen med et puslespil af ubrugte stativer. Disse cykelstativer, der nu blot optager plads, skal dog ikke stå ubenyttet meget længere. Københavns Teknik- og Miljøforvaltning har udkastet en plan, der skal frigøre pladsen inden årets udgang og overveje en ny anvendelse af disse små, men værdifulde områder. Mulighederne spænder bredt, fra bænke til cykelparkering og grønne lunger, hvilket giver rum for kreativitet og nytænkning i byens rum. Lokaludvalget i Indre By har allerede luftet deres tanker: De ser for sig, at disse små landfaste øer kan transformeres til parkering for ladcykler, en ressource der er blevet lige så almindelig som voksende i bybilledet. Med et antal ladcykler, der nu overgår antallet af småbørn i byen, og kun 152 parkeringspladser til dem, er behovet tydeligt og presserende. Andre medlemmer af udvalget ser muligheder for parkering til cykeltaxier, pakkepostcentraler eller affaldssorteringsstationer. Dette skaber en kalejdoskop af potentialer for hvert enkelt tomt stativ. Beboerforeningen langs Stræderne og Strøget peger på, at de efterladte stativer indeholder en skjult ressource: elektricitet. De opfordrer til, at denne investering overvejes anvendt på ny - måske til opladning af de eldrevne ladcykler, som kunne bidrage til en grønnere transportløsning i byens hjerte. Input er velkomne indtil midten af november, hvor udvalget vil samle de indkomne forslag og fremlægge dem for Teknik- og Miljøforvaltningen. Historien om de eldrevne bycykler og deres udfordringer, som spændte fra pandemiens begrænsninger til hærværk og tekniske fortrædeligheder, har ikke været uden drama. Og som Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), udtrykker det, var det måske et hårdt, men ansvarligt valg at lukke ned for projektet. Men selv i dette tabte kapitels slutning ligger der en ny begyndelse. De tomme stativer tilbyder en chance for at skrive en ny fortælling, ikke kun om byens rum, men også om dens bestræbelser på at blive mere bæredygtig og indbydende. Et kapitel, hvor hvert tomrum ikke er en slutning, men et løfte om muligheder.

Den alvorlige.

I Københavns travle gader, hvor hvert et rum fortæller sin egen historie, står de tomme bycykelstativer som en stille påmindelse om en velment, men mislykket vision. Disse stålrester, nu blot kulisser for byens hektiske liv, kan imidlertid snart få en ny og værdifuld rolle i metropolens økosystem. Som en arv fra fortiden, der vejede tungt på skatteborgernes skuldre med et tab på næsten 100 millioner kroner, søger kommunen nu at transformere disse efterladenskaber til noget konstruktivt. Planen, som endnu tager form i byens administrative korridorer, lover at omskabe disse arealer til et mangfoldigt udvalg af bymøbler – fra hvilebænke til cykelparkering og grønne åndehuller. Bent Lohmann, fra Indre Bys lokaludvalg, ser for sig, at disse forladte pladser kan blive til et tiltrængt hvilested for de mange ladcykler, der har indtaget byen i stor stil. Med en bestand, der har oversteget antallet af Københavns yngste borgere, er behovet for parkering til disse moderne arbejdsheste mere akut end nogensinde. Andre stemmer i lokaludvalget hvisker om nye anvendelser, der kunne favne parkering for cykeltaxier, funktionelle pakkepostcentraler, eller endda innovative affaldssorteringspunkter. Men den skjulte skat i de forældede stativer er strømmen, som løber i deres ådrer – en potentiel kilde til energi for fremtidens elektriske transportmidler. Input til det endelige forslag vil være velkomne indtil midten af november, hvorefter en ny skæbne for de tomme stativer vil blive skrevet ind i byens annaler. Det er en historie om genbrug, nytænkning og et håb om, at selv de mest forladte elementer i bybilledet kan finde en ny mening og funktion. Driftsselskabet bag bycyklerne, Bikeshare Danmark A/S, måtte se sig slået af udfordringer, der spændte fra en global pandemi til tekniske bedrifter af mere destruktiv karakter. Og selvom det var med tungt hjerte, at Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), måtte anerkende projektets endeligt, ligger der nu i dette farvel en invitation til at tænke stort og bæredygtigt i byrummets fremtid. Det står klart, at mens de sorte og hvide el-bycykler har taget deres sidste tur, begynder en ny rejse for byens rum – en rejse, der måske kan føre til et grønnere og mere levende København.